Конкурс "Вчитель року"

Тема досвіду роботи
Впровадження хмарних технологій на уроках математики. Office 365.

Автор

Комарницька І.Ф., вчитель математики закладу «Загальноосвітня школа I-III ступенів №35 Вінницької міської ради»


Сфера застосування

В навчальних закладах загальноосвітніх шкіл I-III ступенів


Актуальність
Сучасна освіта, випереджаючи суспільний розвиток, стрімко опановує інформаційні технології. Тому ірраціональний підхід до навчання, на якому базується викладання у школі, є застарілим. Сьогодні сучасний учень може знайти інформацію швидше за вчителя, бо вміє працювати з електронною енциклопедією, шукати матеріал в Інтернеті. Але, як не дивно, інформація стала доступнішою, а інтерес до навчання взагалі різко знизився. Тому сьогодні вчитель має замислитися над тим, як знайти якомога більше інформації і подати її в цікавій, доступній формі; над тим, як привернути інтерес учня до навчання, до свого предмету; як домогтися, щоб учень, який не виконує домашні завдання і «відсиджує» уроки в школі, працював. Такі можливості дають інтерактивні види і форми робіт, зокрема хмарні сервіси в освіті.


Наукові концепції та теорії
Перед сучасним вчителем стоїть завдання перетворити навчання, урок у творчий процес, при якому формуються навчальні інтереси школярів, забезпечується їх активна діяльність, розвиваються творчі здібності.
Тому, передусім, ставлю перед собою завдання - шукати шляхи підвищення ефективності навчання на уроках математики, запроваджуючи новітні технології, намагаючись зробити навчання розвиваючим, виховуючим, формуючим.
Шлях до підвищення якості знань - це насамперед правильна організація уроку, раціональна його структура, використання різноманітних і ефективних методів, форм і прийомів, які повинні не просто передати учневі певну суму «готових» знань, а розвивати системне творче мислення, пробуджувати розумову активність, творчі здібності і етичну відповідальність.
Сучасні технології навчання засновані, зокрема, на широкому використанні   електронних засобів навчання. Ці технології використовуються як у традиційних формах, так і у формах дистанційного навчання. При цьому одним з важливих аспектів ефективної реалізації таких форм навчання є забезпечення надійного зворотного зв'язку в системі "учитель – учень".
Дистанційне навчання — сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ від тих, хто навчає , до тих, хто навчається.      
Основними принципами дистанційного навчання є інтерактивна взаємодія у процесі, надання учням можливості самостійної роботи з освоєння досліджуваного матеріалу, а також консультаційний супровід у процесі дослідницької діяльності. Дає змогу навчатися на відстані, за допомогою диспутів, тестових завдань, керованих творчих робіт, відео уроків та інших видів самостійної пошукової роботи за відсутності вчителя.
Новітні технології такі, як веб, віртуальні, хмарні радикальним чином змінюють імідж навчальних закладів, навчально-виховний процес, природу освіти та її доступність.
Завдяки зростанню популярності хмарних технологій, для навчальних закладів з'являються нові можливості управління і організації навчально-виховної діяльності, що забезпечується впровадженням  «віртуальних кабінетів математики», «віртуальних класів», «віртуального документообігу», організацією самостійної роботи та факультативного навчання учнів.
Актуальність зазначеної дослідно-експериментальної роботи визначається потребою у розробці нового напряму прикладних досліджень, а саме використання хмаро орієнтованого навчального середовища у навчально-виховному процесі, поширенні методики використання в системі загальної середньої освіти.
Останнім часом масштаби впровадження хмарних технологій набувають популярності.
 Тепер, щоб навчати, вчителю не обов'язково стояти біля дошки. Учитися можна скрізь: у приміщенні і на відкритій місцевості, під деревом, і на борту морського чи повітряного судна. Для цього потрібно лише підключитися до мережі Інтернет.
Хмарні обчислення мають ряд переваг: не потрібні потужні комп'ютери, потрібно менше витрат на закупівлю програмного забезпечення і його систематичне оновлення, доступність з різних пристроїв і відсутність прив'язки до робочого місця, забезпечення захисту даних від втрат при виконанні багатьох видів навчальної діяльності, контроль та оцінювання, тестування он-лайн, відкритість освітнього середовища, економія коштів на утримання технічних фахівців, оскільки все знаходиться в хмарі, створюються умови для зберігання необмеженого обсягу.


Основна ідея

Головною в роботі вчителя стала проблема зробити навчання цікавим: для учня це означає посильним і результативним, для вчителя - творчим. Творчо працюючи, він завжди прагне:
·        пропонувати посильний рівень вимог відповідно до рівня    навченості;
·        вчити учнів концентруватися та максимально викладатися в обмеже­ний час;
·        дати можливість навіть слабкому учневі отримати високу оцінку;
·        створювати умови для свідомого і самостійного вибору учнями рівня засвоєння навчального матеріалу;
·        дати можливість сильним учням проявити свої творчі здібності.
Інтерес до діяльності має спеціальну здатність підвищувати працездатність включаючи увагу. Підтримання бажання вчитися вимагає зміни способів і форм сприйняття нового, створення різних ситуацій для застосування вивченого. Виховання ж інтересу передбачає реалізацію багатьох методичних прийомів, пошуків  застосування різних технологій навчання, а головне — невтомну вчительську працю, самовдосконалення і самоосвіту. Технологія хмарних ресурсів і реалізована на її основі освітня платформа “Офіс 365” дозволяють максимально ефективно використовувати наявні програмно-апаратні ресурси школи, а учні дістають можливість застосовувати на практиці найсучасніші комп'ютерні технології. Тепер у будь-якій класній кімнаті можна організувати сучасний навчальний процес, використовуючи різні типи комп'ютерів і безпровідну мережу. Для роботи учні використовують ipad-и, ноутбуки або нетбуки, що підтримують безпровідне підключення за стандартом Wi-fi.

Технологія реалізації ідеї
Хмари бувають наступних видів:
ü     Приватні (англ. private cloud) – це хмарна інфраструктура, яка призначена для використання виключно однією організацією, що включає декілька користувачів (наприклад, підрозділів). Приватна хмара може перебувати у власності, керуванні та експлуатації як самої організації, так і третьої сторони (чи деякої їх комбінації). Така хмара може фізично знаходитись як в, так і поза юрисдикцією власника.
ü     Публічні (англ. public cloud) – це хмарна інфраструктура, яка призначена для вільного використання широким загалом. Публічна хмара може перебувати у власності, керуванні та експлуатації комерційних, академічних (освітніх та наукових) або державних організацій (чи будь-якої їх комбінації). Публічна хмара перебуває в юрисдикції постачальника хмарних послуг.
ü     Гібридні хмари (англ. hybrid cloud) – це хмарна інфраструктура, що складається з двох або більше різних хмарних інфраструктур (приватних або публічних), які залишаються унікальними сутностями, але з’єднані між собою стандартизованими або приватними технологіями, що уможливлюють переміщення даних та прикладних програм (наприклад, використання ресурсів публічної хмари для балансування навантаження між хмарами).
У своїй професійній діяльності вчитель математики може використовувати будь-який із видів залежно від мети застосування сервісу.
Серед переваг хмарних сервісів виділяють доступність, мобільність, високу технологічність та надійність, серед недоліків – необхідну наявність високошвидкісного Інтернету, потребу у захисті конфіденційної інформації, залежність від постачальника послуг, меншу функціональність.


Форми, методи, прийоми, засоби
Хмара дозволяє вчителю по-іншому побудувати процес навчання: проводити уроки на відкритому повітрі, не переривати процес навчання під час карантину чи хвороби учнів, надавати повноцінні освітні послуги учням з обмеженими можливостями, працювати над проектами спільно з учнями з різних куточків планети тощо. До того ж перед навчальним закладом не постає проблема у придбанні ліцензійного програмного забезпечення та його оновлення і єдиною умовою успішного впровадження хмарних технологій є наявність високошвидкісного Інтернету.
Для того, щоб в аудиторії можна було організувати сучасний навчальний процес з використанням хмарних технологій, необхідна наявність ноутбуків (нетбуків, планшетів, смартфонів) і безпровідної мережі. Працювати «в хмарі» можна і з персональними комп’ютерами – тут важливим є наявність Інтернету. Наповнення електронного освітнього простору здійснюють як вчителі, так і учні школи.
У школі доцільно використовувати наступні хмарні технології:  - Web-додатки для навчання. 
-                    Електронні журнали і щоденники. 
-                    Он-лайн сервіси для навчального процесу, спілкування, тестування. 
-                    Системи дистанційного навчання, бібліотеки, медіатеки. 
-                    Сховища файлів, спільний доступ. 
-                    Ресурси для спільної роботи. 
-                    Засоби для проведення відеоконференцій. 


Результат застосування
У своїй педагогічній діяльності використовую інноваційні, нестандартні технології навчання, хмарні сервіси.
Доцільність
Використання на уроці інтерактивних методів і технологій навчання заснованих на особистісно-орієнтованому підході, дає можливість вчителю;
·        створити атмосферу, в якій учень відчуває себе комфортно і вільно;
·        стимулювати його інтереси, розвивати у нього бажання використовувати отримані знання на практиці:
·        залучити до навчального процесу відчуття і емоції учня, стимулювати його мовні, розумові, творчі здібності:
·        активізувати учня, перетв орюючи його на головного суб'єкта у навчальному процесі, який активно взаємодіє з іншими учасниками цього процесу;
·        застосовувати різні форми роботи в класі: індивідуальну, групову, колективну, які повною мірою стимулюють активність учнів, їх самостійність і творчість.
·         
Найбільш популярними та доцільними для навчання є наступні сервіси:
·        Хмарна платформа Microsoft Live@edu (http://www.liveatedu.com) – можливість створення електронної поштової скриньки, робота з календарем, сервісом для проведення веб-конференцій з можливістю відеозв’язку, віртуальною дошкою та спільним доступом до робочого столу; створення та підтримка власного веб-сайту; створення та редагування документів Word, PowerPoint, Excel, OneNote будь-якої складності.
·        Хмарна платформа Google Apps (https://www.google.com.ua/) – можливість створення поштової скриньки з підтримкою текстового, голосового Google Talk та відеочату; робота з календарем Google; з диском Google –сховищем файлів; Google
·        Docs – інструментом для створення документів, таблиць, презентацій, форм і малюнків будь-якої складності із можливістю використання шаблонів; сайтів Google


Наукова основа досвіду
 1. «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання» методичний посібник./ авт.-уклад.   Пометун О.І., Пироженко Л.В.2004.- 243с.
2. Інтерактивні технології навчання:теорія, досвід:Методичний посібник./ авт.-уклад.   Пометун О.І., Пироженко Л.В. – 2007.- 217с.
3. Використання хмарних технологій в практиці вчителя математики  ./ авт.-уклад.
Скрипка Г. В.
4. Ващенко Л. Інноваційні процеси в системі загальної середньої освіти особливості управління//Освіта і управління.-2003.-т.6.-№3 с.97-104
5. Сиротинко Г. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання.-Х.:видав,гр. «Основа», 2003.- 117с.
6. Дорман О. Ю. Хмарні технології для навчання / О. Ю. Дорман [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.harmony-gymnasia.kiev.ua/ ?page=cloud
7. Сметанюк Л. В. Тенденції впровадження хмарних технологій в систему освіти / Л. В. Сметанюк [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/870

Висновки
Під час використання хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу позитивно впливає на організацію навчання, створює умови для розвитку нових методів та технологій навчання учнів, підвищує мотивацію учнів до навчання. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
 Модернізація освітнього середовища школи; об’єднання процесів навчання, наукового дослідження, їх упровадження і використання завдяки єдиній інформаційно технологічній платформі підвищує результативність систематичної роботи з виявлення та гармонійного розвитку обдарованих дітей, підтримки талановитої  учнівської молоді, створення умов для її творчої реалізації та розширення наукового світогляду, задоволення потреб  у професійному самовизначенні відповідно до інтересів та здібностей, стимулювання глибокого оволодіння знаннями, практичними навичками і вміннями.
Якщо вчитель – творча особистість, якщо він поважає своїх учнів, відчуває мову, знає математику та інші предмети, не байдужий до своєї професії, він буде створювати на уроці атмосферу пошуку, полеміки, бажання поділитися своїми думками. Важливо лише майстерно направити учнів на досягнення поставлених навчальних цілей, тоді, можливо, і зазвучить на уроках математики правильна математична мова, тому що математика живе повнокровним життям лише тоді, коли у неї є свої святині і свої еталони.
«Навчання  мистецтву розв’язувати задачі – це виховання волі.»
                                                                     Д. Пойа.